Europese webwinkels moeten straks klanten voortaan toegang geven tot de volledige website en diensten, ongeacht het land van waaruit ze die bezoeken. Het zogenaamde ‘geoblocking’ wat nu nog veel voorkomt, wordt straks verboden. het mag straks dus niet meer zo zijn dat een Duitse klant andere prijzen krijgt te zien dan een Nederlandse klant op dezelfde website. Dat staat in nieuwe wetgeving die de Europese Unie afgelopen dinsdag 6-2-2018 heeft aangenomen. Daarmee hoopt Brussel een einde te maken aan zogeheten ‘geoblocking’.
Een Nederlandse winkelaar moet volgens de wet in staat zijn om bijvoorbeeld een artikel te kopen op een Duitse website. Als de webwinkel niet zelf naar Nederland verzendt, dan moet de klant de gelegenheid krijgen om zelf de bezorging te regelen of om het artikel op te halen.

Digitale diensten

Digitale diensten moeten altijd aan Europese klanten worden aangeboden, ongeacht het land waar ze wonen. Hierdoor moet het mogelijk worden om bijvoorbeeld online hostingruimte te kopen bij een bedrijf in Frankrijk of Spanje. De nieuwe wetgeving verbiedt webshops om klanten door te sturen naar een speciale, landspecifieke webpagina. De wetgeving moet ervoor zorgen dat webwinkels zich sneller gaan richten op de volledige Europese markt, in plaats van op specifiek een eigen land.

2016

De wet tegen geoblocking werd in mei 2016 voorgesteld, nadat bleek dat 37 procent van de webwinkels klanten uit het buitenlandĀ een bestelling laat plaatsen.De goedgekeurde wet moet nu worden gepubliceerd in de ‘EU Official Journal’. Negen maanden daarna treden de nieuwe regels in werking.